SEO оптимизацията е неизбежна част от маркетинговата стратегия, която чрез комбинация от техники може да накара бизнесите да процъфтят, не само в интернет пространството.
Както добре знаем, правилното SEO помага на бизнес сайтовете и онлайн магазините да се класират на по-високи позиции в търсачките като Google, Bing, Yahoo. Това постижение значително увеличава трафика, броя на потенциалните клиенти и помага за позиционирането на компанията като надеждна и авторитетна.
Оптимизацията е комплексен процес, който изисква набор от технически умения и аналитични действия. Най-добрият метод за постигане на ефективни SEO резултати, е да се доверите на SEO специалисти. Ако, обаче, сте ентусиаст и имате желание да се пробвате сами, нека Ви предложим няколко лесни SEO съвети, които да следвате.
1. Използвайте собствен домейн
За да създадем собствен сайт, ни трябва домейн – име на сайта. Препоръчително за успешна оптимизация е да закупим собствен домейн (напр. .com, .bg, .eu и т.н.) и да избягваме безплатните версии.
Домейнът не трябва да се приема като допълнителен разход, а като инвестиция в представянето на сайта и възприемането на бизнеса.
Специалистите съветват при избора на наименование, да се спрем на нещо кратко, точно и разбираемо. Тази практика е изключително полезна, тъй като помага на потребителите да запомнят и открият по-лесно домейна.
2. Регистрирайте уеб сайта в търсачките
След създаването на един сайт, той задължително трябва да се регистрира в търсачките. Тази стъпка служи за „уведомяване“ на Google за съществуването на сайта и ускорява процеса по индексиране, гарантирайки че всички нови страници ще бъдат забелязани и показани в SERP.
Каквито и SEO усилия да полагаме, без да регистрираме сайта в търсещата машина, постигането на добри резултати е невъзможно!
3. Създайте Sitemap (карта на сайта)
Sitemap, или карта на сайта, страница, в която съдържа списък с всички страници на един сайт. Абсолютно задължителна част от всеки уеб сайт, която служи като ориентир и помага на търсещите машини да открият, „разберат“ и индексират всички съществуващи страници.
Този файл има огромно значение за SEO-то, защото значително улеснява процеса по индексиране и гарантира появяването на по-висок брой страници в търсачката.
Карта на сайта може да се генерира по различни начини, най-често се прави с помощта на някои плъгини и компоненти за SEO, напр. Rank Math или чрез автоматични генератори в интернет.
4. Използвайте ясни и опростени URL адреси
URL адресът помагат както на търсачките, така и на потребителите, бързо и лесно да разберат за какво се отнася съответната страница. Затова те трябва да бъдат опростени, кратки и ясни, но същевременно достатъчно описателни и разбираеми.
Добре структурираните адреси трябва включват важни ключови думи, които отразяват темата на съдържанието в страницата. Пример за добър URL е наименованието „nashite-uslugi“ за страницата, посветена на услугите на бизнеса, вместо URL „stranica123“.
Добрите практики, които може да следваме при наименуване на адресите са:
- Използване на малко думи.
- Включване на основната ключова дума или фраза.
- Разделяне на отделните думи с тире.
- Изписване с латински букви.
- Избягване на неразбираеми значи и комбинации.
5. Създайте лесна навигация по страниците на уеб сайта
Доброто SEO зависи от структурата и навигацията на сайта. Лесното и интуитивно преминаване през страниците подобрява потребителското преживяване и помага за понижаване на bounce rate, т.е. бързото напускане на потребителите.
За създаването на добра навигация, която да окаже положително влияние върху SEO представянето е добре да:
- Елиминираме страниците сираци и да предоставим възможност за достъпване на основните страници от всяка точка на сайта.
- Използваме на ясна структура с добре изразени категории и подкатегории.
- Изградим изчерпателно основно меню, в което присъстват главните раздели и важни страници.
6. Направете анализ и използвайте подходящи ключови думи и фрази
Основата на всяка добра SEO оптимизация се крие в ключовите думи – фразите, които потребителите въвеждат в търсещата машина, за да открият информацията, продуктите или услугите, от които имат нужда. Те показват интереса на потребителите, а благодарение на тях сайтът има възможност да достигне до много потенциални клиенти в интернет точно в момента на тяхното търсене.
Добър съвет, на който трябва да обърнем внимание, е използването на специализирани програми като Serpstat и Ahref за анализ и проучване на популярни ключови думи в нашата индустрия.
7. Оптимизирайте мета данните
Мета данните, или още Meta Tags (Мета заглавие, Мета описание, Ключови думи) са задължителен елемент от SEO оптимизация, защото помагат на търсачките да разберат съдържанието на уеб страниците и влияят на индексирането и представянето на сайта. Именно поради тези причини трябва да бъдем изключително внимателни и прецизни при тяхната оптимизация.
Какво трябва да знаем?
- Заглавието трябва да бъде ясно, привлекателно и релевантно. Задължително трябва да включва основната ключова дума или израз, а дължината трябва да бъде в рамките на 50-60 символа.
- Описанието е кратка информация за съдържанието на страницата. То трябва да обобщава информацията и да привлича вниманието на потребителите. Препоръчителната дължина е между 50 и 160 символа.
8. Създайте качествено съдържание
Съдържанието е ключово за SEO оптимизацията. То ангажира потребителите, привлича вниманието, добавя авторитет и помага за повишаване на класирането.
Създаването на качествен авторски SEO контент на полезни теми е практика, с която може да подобрим нивото и качеството на оптимизацията на сайта. SEO специалистите разчитат на използване на релевантни ключови думи и изрази, генериране на дълги текстове и редовно обновяване, за оптималното представяне на бизнес уеб сайта в интернет пространството.
9. Използвайте структура с H1-H6 заглавия
Важен елемент за успешната SEO оптимизация е структурата. За целта се използват HTML тагове – H1 до H6. Тези тагове създават йерархична структура, която помага не само на потребителите лесно и бързо да се ориентират в информацията, но и на търсачките да разпознаят важните части от съдържанието.
Трябва е да знаем, че:
- H1 е главното заглавие. То трябва да бъде използвано само веднъж и отразява основната тема на съдържанието.
- Таговете от H2 до H6 са подзаглавията, които трябва да разграничават секциите и да осигуряват логичен поток на информацията.
10. Не забравяйте – най-важната информация трябва да бъде в горната част на страницата
Изключително важно за доброто SEO е основната информация да е видима за потребителите. Една от най-добрите практики е поставянето на важното съдържание като заглавията, основните ключови думи и послания, CTA (Call-to-Action) бутоните, в горната част на страницата. Това привлича и задържа вниманието на потребителите и подобрява индексацията.
Препоръчително е да избягваме използването на паразитни изречения и изрази като „Добре дошли в нашия сайт…“, „Тази страница е посветена на…“, „Здравейте скъпи читатели“ и т.н.
11. Създайте дизайн на страницата 404
SEO оптимизацията цели да елиминира всички грешки по уеб сайта, включително несъществуващите страници. Независимо от нашите усилия, страници с грешка 404 може да се появяват често.
Подари тази причина, добра практика е да създадем собствен функционален дизайн на 404 страниците, който да мотивира потребителите да останат в сайта. Отличен пример е добавяне на полезни линкове и бутони, препращащи към главни категории и страници с висок трафик.
12. Добавете алтернативни заглавия към изображенията
Изображенията също са от огромно значение за доброто SEO, защото помагат на търсачките по-лесно да разберат съдържанието на страницата. Затова, обаче, е важно да се добавим кратки описания на всяка илюстрация.
Тези описания се наричат Алтернативни текстове (alt text), а целта им е да предоставят информация в текстов вариант на търсещите машини. Добавянето им помага за индексирането и на отделните изображения и позиционирането им както в полето с резултати в Google, така и в секцията Google Images.
13. Използвайте вътрешни линкове под формата на текст
Вътрешните линкове са важна част от всяка добра SEO стратегия. Те се използват за свързване на различни страници от уеб сайта, като подобряват навигацията и потребителското преживяване.
Текстовият формат на линковете увеличава вероятността сайта да бъде индексиран и да се появи при релевантни търсения в търсачката. Текстът трябва да бъде описателен, да съдържа ключова дума и да се отнася до съдържанието на съответната страница.
Добра практика, която може да използваме е да се стремим към естествено вписване на линкове и да избягваме прекаленото затрупване на съдържанието с връзки към други страници.
14. Изградете стабилна система от външни линкове
Ефективна стратегия за добро SEO е линк билдинг, изграждането на система от външни линкове от други сайтове. Това е начин за предаване на авторитет и сила от единия сайт към другия в очите на търсещите машини.
Качествените външни линкове сигнализират за достоверност и полезно съдържание, което води до по-добра позиция в SERP. За успешен линк билдинг трябва да:
- Изградим взаимоотношения и партньорства с други сайтове.
- Се фокусираме върху създаването на връзки от авторитетни източници, т.е. релевантни и популярни сайтове в нашата сфера.
- Да създаваме качествено съдържание с цел линк билдинг.
- Да впишем сайта си в различни форуми и онлайн общности.
15. Избягвайте лоши техники за линк билдинг
Да, линк билдингът е важен и полезен, но винаги трябва да сме изключително внимателни когато подбираме сайтовете, от които ще търсим линкове. Препоръчително е да избягваме измамни практики като връзка с ферми за линкове, използване на автоматизирани инструменти и други Black Hat SEO методи.
Избягването на неетичните техники има огромно значение, защото могат значително да навредят на SEO представянето на сайта в интернет. Често срещани са наказанията и санкциите, напр. деиндексиране на целия сайт.
16. Потърсете професионална помощ за SEO оптимизация
Въпреки всички съвети, които оказват помощ на начинаещите да се справят с SEO оптимизацията сами, истинските SEO експерти разполагат с необходимите знания, опит и инструменти, за да постигнат отлични резултати и да извлекат максимална полза от оптимизацията.
Професионалистите в сферата на SEO ще направят детайлен анализ, ще идентифицират всички възможности за подобрение и ще разработят персонализирана стратегия, отговаряща на всички специфични изисквания и нужди на бизнеса. С тяхно съдействие, имаме възможност да се фокусираме изцяло върху основната дейност на компанията, докато те се грижат за оптимизацията и увеличават видимостта и трафика на сайта.