В света на бизнеса, логото играе основната роля в изграждането на бранда и неговата визуална идентичност. Затова то трябва да бъде внимателно проектирано, така че да отразява характера и да предава посланието на бизнеса по най-добрия възможен начин.
Съществуват различни видове лога, всяко от които предлага уникална визия и предимства. Разбирането на различните категории и как могат да бъдат използвани е ключовата стъпка от създаването на запомняща се бранд идентичност.
1. Лого тип Монограм (Monogram)
Монограм е тип лого, което е съставено от инициалите на марката, като минимум се използват две букви. Специфичното за този вид е, че буквените знаци са преплетени помежду си, образувайки интересен, разпознаваем и запомнящ се символ. Подходящи са за марки, чието име е съставено от не повече от три отделни думи и е предпочитан вариант за лого на редица луксозни брандове, особено при ексклузивни марки за дрехи (включително спортни).
Най-популярните лога тип Монограм са Chanel, Gucci, Yves Saint Laurent, Louis Vuitton, Under Armour и др.
2. Лого с персонализирани символи (Wordmarks)
Wordmarks е вид лого, което се отличава с това, че е съставено само от името на бранда, изписано със стилизирани букви. В този вид не присъстват изображения, изгражда се на базата на уникален шрифт, който се видоизменя и се персонализира всеки отделен словесен символ. Това действие прави знака изключително разпознаваем и лесен за запомняне. Особено подходящ е за фирми с кратки имена.
Лога с персонализирани буквени символи са тези на Google, Walt Disney, Canon, Coca-Cola и т.н.
3. Лого с Инициали (Lettermarks)
Логото с инициали използва само първите букви от името на компанията, обикновено се състои от няколко букви (напр. 2-4 символа). Това е най-предпочитаният избор за организации с дълго и сложно име, тъй като прави наименованието по-лесно за запомняне и изговаряне. Инициалите са подходящи за различни индустрии – от корпоративния сектор до индустрията на медиите и технологиите.
Най-разпознаваемите лога с инициали са NASA (The National Aeronautics and Space Administration), BBC (The British Broadcasting Corporation), MAC (Make-Up Artist Cosmetics) и DKNY (Donna Karan New York).
4. Лого с една буква (Letterform)
Друг вид лого с буквени знаци е т.нар. Letterform или лого с една буква. При този вид обикновено се взима първата буква от името на компанията и именно този символ се използва като основен елемент в дизайна. Специфичното тук е, че буквеният знак се видоизменя, така че да се образува един уникален и разпознаваем символ.
Предимството на това лого се крие в простотата му и минималистичният подход. Това го прави подходящ избор за бизнеси, които се стремят към изграждането на изчистена, силна и стилна визуална идентичност, като McDonald’s, Tesla, Netflix и много други.
5. Графично лого
Графичното лого е съставено от илюстрации, форми и графични символи, които представят визуално името и дейността на марката. Видът е предпочитан от много компании, защото е специфичен, привлекателен, разпознаваем и запомнящ се избор.
Тънкостта при създаването на графично лого се крие допълнителната обработка на избрания знак, така че той да бъде напълно уникален за съответната марка. Световноизвестни компании, които залагат на графични символи, са Shell, Dropbox, Playboy, Apple и доскоро Twitter.
6. Комбинирано лого
Най-често срещаният вид лого е Комбинирано. То се характеризира с композиция от текст и изображение, които могат да бъдат използвани както заедно, така и по отделнo. Специфичното за този вид е разнообразието от варианти – визуалният елемент може да бъде позициониран отгоре, отстрани и дори под тескта.
Комбинираното лого е предпочитан избор за компании, които искат да утвърдят едновременно своето име и визуална идентичност. Пример за марки с комбинирани лога са Lacoste, Adidas, MasterCard, Adobe и NBC, които да еднакво разпознаваеми както със символа си, така и само с името.
7. Абстрактно лого
Абстрактното лого е изградено от геометрични форми и символи, които не представят конкретни графични елементи, букви и символи. То е изключително гъвкаво и може да предизвика различни емоции и асоциации у клиентите. Този вид служи за създаването на уникална бранд визия.
Сред най-популярните компании с абстрактно лого са Spotify, Airbnb, Audi, TikTok, Nike и други. Олимпийският символ също се приема като абстрактно лого на Олимпийските игри.
8. Лого Талисман
Забавен и интересен вид лого е Талисманът. То е изграден на базата на персонаж или образ, който представя марката на потребителите. Може да бъде реален човек, животно или дори фантастичен герой, който се свързва и асоциира с ценностите и мисията на бранда.
Талисманът е подходящ избор за компании, които притежават уникална личност или искат да се възприемат като приятелски настроени и достъпни за клиентите. Пример за Талисман са логата на Pringles, KFC, Michelin, Cheetos, Reddit и др.
9. Лого Емблема
Емблемата е лого, включващо текст и графични елементи, обединени под формата на емблема. Тази характеристика го прави добре структурирано, лесно за разпознаване и запомняне. Честа практика е създаването на опростена версия, която може да се използва в умален вариант.
Емблемата като лого е популярно в областта на образованието (за училища, университети), спорта (клубни отбори), официални организации и правителствени институции, тъй като се възприема като по-традиционен и формален образ.
Пример за лога Емблеми са тези на Porsche, Stella Artois, Starbucks, NFL, Harley-Davidson и т.н.
10. Лого Текст в рамка (Letters inside shape)
Подобно на Емблемата, логото Текст в рамка се състои от текстови елементи, интегрирани в графична форма или рамка. Идеята е да се използват основно буквени знаци, разположени в определена форма. Популярна техника е обвързването на рамката с дейността, мисията или продуктите на марката.
Подходящ избор за марки, които искат да позиционират името си по отличаващ се и оригинален начин. Примери за лого с текст в рамка са Levi’s, Ford, Lego, Uniqlo и др.
11. Лого с отрицателно пространство (Negative space)
Логото с отрицателно пространство се характеризира с използване на празното пространство около и между основните визуални и текстови елементи, за да създаде ефект на допълнителен символ.
Това е изключително креативен подход, който се заиграва с визуалното възприятие, разкривайки скрити елементи, фигури и съобщения. Именно затова е предпочитан избор от марки, които искат да подчертаят своята уникалност и индивидуалност. Често се използва в сферата на рекламата, дизайна и технологията.
Едни от най-популярните лога с отрицателно пространство са:
- FedEx – в логото на транспортната фирма има скрита стрелка, намираща се между буквите Е и Х, символ на бързина и прецизност.
- Baskin Robbins – в логото на веригата за сладолед може да се открие числото 31, вдъхновено от 31-те вкусове сладолед, които марката предлага.
- Oscars – в логото на Наградите на филмовата академия на САЩ, благодарение на негативното пространство се създава образа на статуетка.
- NBC – в логото на американската телевизия може да се забележи птица с цветни пера, представляващи различните канали и програмни предложения.
- Spartan Golf Club – Логото на клуба използва графика, изобразяваща играч на голф и негативно пространство, за да създаде образ на спартански шлем.
12. Динамично лого
Динамичното лого се характеризира с това, че неговата форма, цвят и дори съдържание могат да се променят и адаптират според времето и контекста на различни ситуации, без да се нарушава основното посланието и стойност. Този вид е подходящ за иновативни и дигитални компании, които искат да покажат своята гъвкавост и да ангажират аудиторията си по нов и актуален начин.
В света на графичния дизайн съществуват много примери за динамични лога. Сред най-популярните компании, които редовно трансформират логото си по различни начини са Google, Apple, FedEx, Nickelodeon, Nordkyn, City of Melbourne и други.
13. 3D лого
Специфичното за 3D логото е триизмерният дизайн, използван за създаване на дълбочина, придаване на обем и реалистичен ефект, с цел отличаване от конкурентите и привличане повече внимание от страна на клиентите. Този похват е особено ефективен в сектора на технологии, както и при някои продукти и услуги.
Сред компаниите, използващи триизмерни лога са Nerf, Fanta, Firefox, Warner Bros. Pictures и Xbox.
Дизайнът е изключително субективно поле, в което различните видове лога могат да се комбинират и препокриват. Всяко лого може да бъде отнесено към няколко отделни категории, в зависимост от гледната точка и елементите, които съдържа. Ежедневно се сблъскваме с такива примери. Логата на Google, FedEx, Apple, Nickelodeon и NBC са една малка част от тях.
Същевременно, значението на логото за бизнеса не може да бъде подценено. То е основен елемент в изграждането на бранд идентичност и създаването на здрава връзка с клиентите. Правилно подбраният и добре проектиран символ помага на компаниите да оставят трайна следа и впечатление в своята индустрия. Затова е добре да приемаме изработката на лого като инвестиция в бъдещето и успеха на нашия бизнес.