8 стъпки за изработка на уеб сайт

Съдържание

В ерата на технологиите и интернет, за всяка организация и бизнес е от огромно значение да има добро дигитално присъствие. Статистиката показва, че около 70% от хората проучват компанията преди да предприемат действие.

Това означава, че за да достигне до повече потенциални клиенти, бизнесът се нуждае от модерен и функционален уеб сайт, чрез който да изгради качествена и ефективна комуникация с потребителите в мрежата.

В тази статия ще преминем през основните стъпки за създаване на добър уеб сайт, който да постави първата крачка към изграждането на една дълготрайна дигитална комуникация.

8 стъпки за изработка на уеб сайт

Стъпка 1 – Хостинг

Изработката на уеб сайт започва със селектирането на хостинг доставчик. Хостинг е мястото, на което се качва и съхранява сайтът и всичките му страници, така че да са налични за достъп от потребителите в интернет.

Важно при създаването на уеб сайт е избирането на правилния доставчик. Основните типове са споделен, нает и Cloud хостинг.

Споделените хостинг пакети са стандартни и най-използвани. Този вид се характеризира с разделянето на ресурсите на един сървър между няколко уеб сайта. Споделянето с няколко собственика спомага за получаването на по-добра оферта (т.е. по-нисък разход), но крие множество ограничения – ограничено място на съхранение, липса на голяма възможност за трафик, появяване на нежелани реклами и т.н.

Нает хостинг (Dedicated server) се различава с това, че собственикът наема един физически сървър и може да използва целия му капацитет. Пълният достъп предоставя много повече възможности за уеб сайта, които се компенсират от по-високата цена на тази услуга.

Облачен или Cloud хостинг се отличава с използването на мрежа от сървъри (физически и/или виртуални). Така собственикът разполага с пълен достъп до фиксирани ресурси, разположени в много места. Това спомага за повишаване на надеждността, гъвкавостта и мащаба на работа.

Важно при избора на хостинг доставчик е избирането на надеждна фирма, предлагаща добри допълни услуги на достъпни цени. Такива екстри могат да бъдат извънредна сигурност, наличие на резервни копия, повече пространство, по-висока скорост на зареждане, техническа поддръжка и други.

Изборът на подходящ доставчик на хостинг е основната стъпка, осигуряваща стабилност и добро функциониране на всеки уеб сайт.

Стъпка 2 – Домейн

Втората фаза при изработка на уеб сайт е домейнът или още името, което потребителите търсят в мрежата.

Домейнът е търговската марка на бизнеса в интернет пространството, затова той трябва да бъде в съответствие с реалното име на компанията. Препоръчително е URL-ът да бъде актуален, кратък и лесен за запомняне.

Изключително важно при избора на домейн е правилното селектиране на разширение (.com, .org, .bg, .eu, .net), което да покрива нуждите и предназначението на уеб сайта. Съществуват и някой ограничения и правила при селектирането на име. URL-ите на два сайта НЕ може да се припокриват и повтарят, така че да не се нарушат правата на компаниите.

Последната стъпка при избора на домейн е регистрацията му, чрез домейн регистратор. Така собствениците запазват правата върху съответното име в интернет пространството. Регистрацията и селектирането на желания URL е платен процес. Всяко разширение се предлага на различна цена.

Домейнът спомага за идентификацията на бизнеса в дигиталното пространство, затова трябва много внимателно да се премине през този етап при създаването на уеб сайт.

Стъпка 3 – Технология

След избора на хостинг доставчик и домейн, идва ред на технологията за създаване на уеб сайта.  Има два основни начина – чрез създаване на персонализиран код или използване на CMS платформи.

За изработка на сайт могат да се използва комбинация от HTML (език за конструиране на функционалностите) и CSS (език за оформяне на външния вид на страниците). Този метод изисква много познания в областта на програмирането, което оскъпява и усложнява цялостния процес, включително поддръжката.

Все по-често за създаване на уеб сайтове се използват различни системи за управление на съдържанието, познати още като CMS. Те служат за лесното и бързо изграждане на страници и управление на публикуваното съдържание. Едно от най-известните платформи са WordPress, Joomla, Wix, Drupal и Shopify.

Към 2023 г. голям процент от публикуваните данни са създадени чрез CMS системи. Според проучвания, 43.1% използват WordPress, едва 3.9% са създадени чрез Shopify (специализирана платформа за онлайн магазини), 2.5% са на Wix, 1.8% – Joomla, 1.2% – Drupal.

системи за изработка на уеб сайт

Популярността на системите за управление на съдържание се дължи на множеството предимства, които предлагат.

  • Бързо и лесно създаване и управление на сайтове, дори с минимални познания в сферата на програмирането.
  • Наличие на добра сигурност, готови шаблони и разширения (допълнителни плъгини и модули с подобрени функционалности).
  • Възможност за персонализация и актуализация.
  • Минимални разходи – платформите за изработка на сайтове са безплатни.

Стъпка 4 – Структура

След селектирането на хостинг доставчик, домейн и технология, идва създаването на план и структура на сайта.

Планирането започва с определяне на вида уеб сайт – новинарски, информативен, бизнес, онлайн магазин и т.н. Тук влиза и уточняването на конкретните цели и целевата аудитория.

CMS платформата WordPress е толкова предпочитана, именно защото е приложима за всякакъв вид уеб сайтове – от новинарски и блогове до онлайн магазини. Това се дължи на големия брой приложими допълнителни теми, темплейти и компоненти.

Следващата фаза е създаването на структура. Всеки уеб сайт се нуждае от конструкция, която олицетворява основните страници в съдържанието. Важно е да се определят навигацията, връзките между отделните публикации и визуалният дизайн. При изграждането на информационната архитектура трябва да се обърне и по-специално внимание и на потребителското преживяване.

Третата стъпка от изграждане на уеб сайта е от решаващо значение за успешната реализация на крайния проект.  След определянето и финализирането на плана се обръща специално внимание на дизайна на основните страници.  

Стъпка 5 – Уеб дизайн

Стъпката след определяне на структурата се дефинира като уеб дизайн или още оформяне на външния вид на сайта. Тук влизат създаването на облика и визията, включително избор на цветове, шрифтове и разпределение на картинки, видео, текст, бутони и други.

За улеснение на процеса по уеб дизайн се използват различни сайт билдери като Elementor, Beaver Builder, Divi Builder и други. Elementor е най-популярният компонент за WordPress. Той предлага разнообразие от теми и разширения, които позволяват бързото и лесно оформяне на външния вид на сайта. Изготвянето на уеб страниците става една по една, започвайки най-често от Homepage.

След оформянето на дизайна идва създаването на съдържание. То трябва да бъде релевантно за бизнеса, неговите качества, мисия, история и цели. Препоръчително е информацията на уеб страниците да е качествена, грабваща, оригинална и актуална, за да привлича и ангажира потребителите.

Уеб дизайнът не приключва със създаването на красив външен вид и публикуването на добро съдържание. За гарантиране на успеха на сайта, задължително той трябва да се тества на различни устройства и да се актуализира редовно.

Стъпка 6 – Оптимизация за телефон

Според статистики, над 60% от населението в световен мащаб използва мобилни телефони. Други изследвания показват, че търсенето в интернет чрез смартфони вече надминава 50%. При онлайн пазаруването се наблюдават значителните 73% потребители, които извършват покупки чрез мобилно устройство.

Тези сведения помагат да затвърдим факта, че оптимизацията за мобилен телефон е абсолютно задължителна за всеки бизнес уеб сайт. Преди финалното публикуване на сайта, трябва да се уверим, че той има подходящ интерфейс, осигуряващ лесна и удобна работа дори със смартфон.

Мобилната версия на уеб сайта е препоръчително да бъде с responsive дизайн и touch-friendly елементи. Преди публикуването си, той да бъде тестван на различни устройства (с различни параметри и операционни системи). Задължително е сайтът да зарежда бързо при всеки нов клик.

Големият трафик, получаван от смартфони, показва, че оптимизацията за мобилен телефон е от огромно значение за усъвършенстването на потребителското преживяване.

Стъпка 7 – SEO и аналитика

За гарантиране на успех на бизнес уеб сайта, трябва да се обърне специално внимание на SEO оптимизация. Оптимизацията за интернет търсачките има за цел да подобри видимостта на сайта и да спомогне за по-лесното му отриване сред органичните им резултати.

SEO е дългосрочен процес, който трябва да започне преди публикуването на сайта и да продължи след това, при неговата поддръжка. То се грижи за структурата, здравето и връзките вътре и извън сайтовете.

SEO спомага за мониторинга на уеб сайта и анализа на получените данни. За по-бързото индексиране в Google, сайтът трябва да се добави в Google Search Console. За получаване на информация за трафика и поведението на потребителите, той трябва да бъде регистриран в Google Analytics, Google Tag Manager и други допълнителни инструменти за аналитика.

Ако се интересувате от SEO оптимизация и искате да научите повече за нея, прочетете нашата статия 10 ползи от SEO оптимизация на онлайн магазин

Стъпка 8 – Поддръжка

Последната стъпка от изработката на уеб сайт е най-важна за запазването и развитието на крайния продукт. Поддръжката на сайта е основна част от опазването на правилното функциониране, сигурността и актуалността му.

Поддръжката включва провеждане на редовни тестове на работата, функционалностите и скоростта. Важно за запазване на доброто здравословно състояние на уеб сайта е техническата работа, обновяването на използваните плъгини, публикуване на ново, актуално и релевантно съдържание. Голяма част от поддържането на сайта включва създаване на резервни копия на страниците, както и осигуряване на безопасността – използване на силни пароли и сигурни HTTPS протоколи.

Поддръжката на бизнес уеб сайта има ключова роля за продължителния успех на дигиталното му присъствие. Редовната работа по сайта спомага за подобряване на преживяването на потребителите в него и конкурентоспособността на бизнеса.

Уеб сайтът е могъщ инструмент за достигане до потенциални клиенти и разрастване на бизнеса. Изработката на уеб сайт, обаче, не е лесна работа. Процесът изисква прецизно изпълнение на всички стъпки. Започвайте с избора на хостинг доставчик, домейн и технология, изготвянето на уеб дизайн, SEO и мобилната оптимизация чак до цялостната поддръжка.

Уеб сайтът е първият етап от изграждането на дигитално присъствие. Ако искате да създадете модерен бизнес сайт, но процесът Ви се струва прекалено труден и изискващ много време и средства, обърнете се към SS Studio – млада дигитална маркетингова агенция, която ще Ви помогне да изгреете на дигиталния хоризонт.

8 стъпки за изработка на уеб сайт

SS Studio предлага изработка на сайт, отговарящ на всички съвременни стандарти за качество, работа и дизайн. Разгледайте нашето портфолио с всички клиенти, които ни се довериха за изграждане на присъствие в мрежата.

Питате се колко струва един уеб сайт? Прочетете нашата статия „Колко струва изработка и създаване на уеб сайт?

Picture of Liliya Valcheva

Liliya Valcheva

Лили е маркетинг експерт с познания в областта на рекламата, медицината, интериорния и уеб дизайна. Тя умее да превежда сложни теми на достъпен и привлекателен език, като същевременно запазва професионалния тон и ефективност на комуникацията.
Picture of Liliya Valcheva

Liliya Valcheva

Лили е маркетинг експерт с познания в областта на рекламата, медицината, интериорния и уеб дизайна. Тя умее да превежда сложни теми на достъпен и привлекателен език, като същевременно запазва професионалния тон и ефективност на комуникацията.

Сподели

Абонирай се за най-доброто маркетинг съдържание