В свят на ожесточена конкуренция, всеки бизнес се стреми да привлече вниманието на повече клиенти. Тази задача, обаче, може да се окаже непосилна без бранд идентичност.
„Вашият бранд е това, което хората казват за Вас, когато не сте в стаята“ – Джеф Безос, основател на Amazon.

Според един от най-успешните предприемачи днес брандът е това как Вашият бизнеса се възприема от хората, когато Вие не сте там, за да го обясните лично. Тези думи подчертават същността и значението на добрият брандинг за всяка компания.
Изграждането на запомнящ се и устойчив бранд (марка) е комплексен процес изискващ внимание към детайлите и задълбочено разбиране. Това е стратегически подход, който оказва сериозно влияние върху дългосрочния успех на бизнеса. Именно това е причина редица световноизвестни предприемачи да инвестират значителни ресурси в създаване и поддържането на своята бранд идентичност.
Какво е бранд идентичност?
Съвкупност от елементи, които един бизнес използва, за да създаде уникален образ и послание към своите клиенти. Включва визуалните елементи лого, цветове и шрифтове, както и вербалния елемент – комуникация.
Целта на тази комбинацията е да представи компанията на пазара, да я направи разпознаваема и да подобри впечатленията, които тя оставя у потребителите. Изграждането на силна бранд идентичност изисква внимателно планиране и последователност във всички аспекти на визуалната и вербалната комуникация.
Защо е важна?
Бранд идентичността е основополагащ елемент на успеха. Тя носи редица позитиви за бизнес, включително:
- Повишаване на разпознаваемостта
- Отличаване сред конкуренцията;
- Изграждане на доверие и правдоподобност.
Визуалната идентичност е лицето на бизнеса. Тя помага на бизнесите да „изплуват“ сред морето от конкуренти, защото комбинацията между всички визуални и вербални елементи създава запомнящ се образ, който привлича потребителите.
Разпознаваемостта създава усещане за надеждност, сигурност и качество, а тези фактори имат особено значение за изграждането на връзка с лоялна група от потребители, растеж и увеличение на приходите.
Консистентната идентичността е изключително полезна за маркетинга и рекламата. Благодарение на последователния подход, всички послания в комуникацията са свързани с основните ценности и мисия на бизнеса, увеличавайки ефективността на маркетинговите усилия на специалистите.
Как да създадем бранд идентичност в 5 стъпки?
Всеки бизнес, независимо в кой етап на своето развитие се намира (дали тепърва се заформя идея, или е работеща компания), се нуждае от запомняща се бранд идентичност, която гарантира правилно позициониране на пазара и дълготраен успех. Изграждането на устойчива марка е дълъг процес, който изисква внимателно планиране, прецизно проучване и ясно дефиниране на желаната визия.
1. Избор на име на бранда
Първата стъпка е изборът на име на бранда. Това е съществена част от цялостния процес, защото името служи като основа, върху която ще бъде изградена цялата визия. Поради тази причина е препоръчително наименованието на марката да отразя същността на бизнеса, да бъде лесно за запомняне и произношение.
2. Детайлно проучване на индустрията
Абсолютно задължителна стъпка за създаването на бранд идентичност е проучването на пазара. Тук влизат не само анализът на конкуренцията, а и този на целевата аудитория. Важни за проучването са визията, цветовете и комуникацията на конкурентите.
В тази стъпка трябва да се изясни как компанията да се позиционира на пазара, как трябва да се възприема от клиентите и към кого ще бъде ориентирана, т.е. кои ще бъдат потенциалните потребители.
Освен всички тези важни въпроси, първоначалното проучване трябва да обърне особено внимание и на същността да бизнеса. Преди да започне изграждането на бранд идентичност, трябва да се дефинират уникалните характеристики, мисията и ценностите на компанията.
3. Дизайн на лого и визуални елементи
След уточняване на всички основни характеристики на компанията, идва ключовата стъпка – изработката и дизайна на лого и визуални елементи. Изключително важни за този етап са изборът на вид лого, цветова палитра, шрифтове и стил.
Основен елемент от идентичността е логото, тъй като това е най-разпознаваемата част от марката, който присъства във всеки елемент – от уеб сайта и дигиталните реклами, до визитките и останалите принтирани рекламни материали. Ключови принципи при дизайна са:
- Създаване на интересни форми и елементи;
- Изработване на темплейти за постигане на едностилие;
- Използване на гъвкави методи по време на дизайна.
4. Определяне на начин на комуникация
Съществена част от бранд идентичността са вербалните елементи. Езикът, тонът и стилът на комуникация, както и основните послания са ключови за правилното позициониране на бранда и предаването на точните съобщения към клиентите. Комбинацията от тези елементи помагат за изграждането на консистентна комуникация във всеки отделен канал – от социалните мрежи до рекламните кампании.
5. Мониторинг
Брандът трябва да се развива и адаптира, така както дейността на бизнеса се развива и адаптира. За тази цел, задължителен е редовният мониторинг на въздействието на визуалната идентичност върху клиентите.
Отлични техники за наблюдения са проучванията, събирането на обратна връзка от потребителите, анализът на коментари и дискусии в интернет пространството.
Наблюдението помага за поддържане на добра комуникация с аудиторията и набавянето на данни, които могат да имат огромно значение за развитието, растежа и успеха на бизнеса.
Кои грешки да избягваме?
Допускането на грешки при създаването на бранд идентичност не е за подценяване. Пропуските могат да имат огромно влияние върху успеха на бизнеса и да доведат до сериозни проблеми с позиционирането на компанията. Сред най-често срещаните грешки са:
- Имитирането на визията на конкурентите може да доведе до загуба на уникалността и това, което отличава Вашия бранд от останалите.
- Пренебрегване на целевата аудитория води до неразбиране на нуждите и очакванията на потенциалните клиенти. Това може да доведе до създаване на идентичност, която не резонира с целевата аудитория.
- Липса на последователност в комуникацията лесно може да доведе до объркване сред потребителите и да повлияе негативно върху доверието към компанията.
- Динамичността на бизнеса днес изисква огромна гъвкавост и способност за приспособяване, а липсата адаптивност може да доведе до възприемане на бранда като остарял.
- Игнориране на обратната връзка от клиентите може да доведе до допускане на нови грешки, които допълнително да навредят на бранда в по-голяма степен.
Съвети от експерти
Запомнящата се бранд идентичност изисква прецизно изграждане на стратегия с внимание към детайла. Процесът е комплексен и може да затрудни дори опитните предприемачи. Затова Ви предлагаме няколко съвета, които могат да Ви улеснят:
- Изградете цялостната идея за бизнеса и визията, която искате той да притежава.
- Разкажете историята на бизнеса чрез бранд идентичността.
- Инвестирайки в качествено визуално съдържание.
- Консултирайте се и възложете задачата за изграждане на бранд идентичност на специалисти в маркетинга и дизайна.
- Бъдете последователни и постоянни.
Изграждането на паметна бранд идентичност е ключът към успеха на всеки бизнес. Идентичността трябва да отразява ценностите, мисията и визията на компанията. Това, обаче, може да се окаже сериозно предизвикателство, което изисква професионален подход и задълбочено разбиране на пазара и аудиторията.
Доверете се на професионалисти, които могат да Ви помогнат да създадете уникална бранд идентичност, която да Ви отличи от конкурентите и да създаде трайни и устойчиви впечатления за Вашия бизнес. Доверете се на SS STUDIO, агенция за дигитален маркетинг, и Вашият бизнес ще се превърне в символ на доверие и качество!