Както знаем, присъствието в интернет пространството има огромно значение за успеха на бизнесите днес. Напредването на технологиите води до появяването на все повече и повече компании със собствени сайтове. Според последните проучвания нови сайтове се създават на всеки 3 секунди, а общата им бройка надминава 1 милиард.
Всеки бизнес уеб сайт има специфично предназначение и цел (напр. реализиране на продажби, споделяне на информация за бранда или предоставяне на услуга), които трябва да бъдат постигнати. Отличната работа и ефективността на сайта в голяма степен зависят от професионалната му поддръжка.
Какво е поддръжка на уеб сайт?
Това е процес, който продължава след финалната изработка на уеб сайта, с цел да осигури оптималното му функциониране и удовлетвореността на потребителите. Поддръжката обикновено включва всички дейности, свързани с гарантиране на безупречна работа, актуалност и сигурност, напр. редовно актуализиране на съдържанието, отстраняване на съществуващи грешки, оптимизация и т.н.
Защо поддръжката е важна?
Редовната поддръжка на уеб сайта е стратегическа инвестиция в дългосрочния успех на всеки бизнес и е от съществено значение по редица причини, най-очевидната, от които е – сайтът работи гладко, бързо и безпроблемно.
Защо това е важно? Огромната конкуренция интернет кара потребителите бързо да губят интерес и да преминават нататък. Статистиките показват, че 47% от потребителите онлайн очакват всеки средностатистически уеб сайт да зарежда за 2 секунди.
Обновяването и оптимизацията на елементите на сайта предотвратява появяването на различни проблеми и гарантира постоянна достъпност от страна на потребителите. Останалите ключови плюсове от професионалната поддръжка са:
- Запазване на ефективността.
- Повишаване на сигурността и защитата от зловредни атаки.
- Поддържане на добро потребителско преживяване.
- Подобряване на нивото на индексиране и класиране в търсачките.
Видове поддръжка на сайт
Процесът по поддръжка на сайт включва множество разнообразни дейности и задачи:
Отстраняване на грешки
Грешките оказват огромно негативно влияние върху представянето на всеки уеб сайт. Те основно влияят върху потребителското преживяване и SEO оптимизацията и могат да доведат до намаляване на притока на потенциални клиенти и спад в класирането.
Какви могат да бъдат грешките в един сайт? Най-често срещани са неработещи линкове, бавно зареждане на страниците и различни проблеми с плъгините.
Отстраняването на нередностите по сайта е основната част от техническата поддръжка и включва:
- Диагностика на текущото състояние на сайта, посредством различни инструменти и методи.
- Коригиране на съществуващите проблеми.
- Редовно наблюдение, проверка и актуализиране.
Сканиране на сигурност и защита
Заплахата от хакерски атаки е предизвикателство, което всички сайтове трябва да преодолеят, тъй като тези зловредни действия са критични за опазването на личните данни на потребителите и репутацията на бизнеса.
Защитата от хакерски атаки включва сканиране на сигурността, използвайки инструменти, които помагат за бързото и лесно откриване на потенциални заплахи.
Добрата сигурност може да се постигне чрез инсталиране на специализирани защитни компоненти, използване на силни пароли и постоянен мониторинг.
Актуализация на плъгини и теми
Технологиите се развиват светкавично, което води до огромна необходимост от обновяване, т.е. сайтовете, които не се ъпдейтват редовно няма да могат да се адаптират към новостите, ще спрат да функционират правилно и да изпълняват целите си.
Именно поради тази причина, актуализацията е изключително важна част от поддръжката. Независимо дали става въпрос за уеб сайт, създаден посредством CMS платформи (напр. WordPress, Joomla, OpenCart), или не, той трябва да се обновява редовно. Целта на този процес е да подобри представянето и функционалностите на сайта чрез поправяне на грешките, подобряване на сигурността и добавяне на нови функции.
WordPress сайтовете имат няколко основни елемента, които се нуждаят от редовен ъпдейт. Това са:
- Основната система, която осигурява платформата за работа на сайта.
- Темата или още елементът, който поставя структурата и дизайна.
- Плъгините, софтуерните елементи, които добавят допълнителните функционалности, напр. SEO оптимизация, интеграция със социални мрежи или специализирани платформи.
Обновяване на съдържанието
Актуалността има ключово значение за всеки уеб сайт в мрежата. Свежата информация показва, че бизнесът е работещ и може да му се има доверие. Редовното обновяване на съдържанието поддържа интереса на потребителите и влияе положително на индексирането.
Поддържането на актуално съдържание се отнася до изпълнението на разнообразни действия, например:
- Публикуване на нови статии в блог;
- Обновяване на информацията за фирмата;
- Добавяне на нови продукти в каталога;
- Редактиране и/или премахване на стара информация.
Актуалното съдържание помага на уеб сайта да изглежда професионално и оказва влияние върху отношението и привличането на потенциални клиенти.
Архивиране и възстановяване
Важна част от професионалната поддръжка е създаването на бекъп през определено време. Този процес предпазва информацията и помага за възстановяване на загубени данни при възникване на различни проблеми, напр. технически неизправности, хакерски атаки или дори обикновена човешка грешка.
Съществуват различни инструменти за архивиране на уеб сайтове, най-популярният метод е чрез създаване на резервно копия чрез използваната хостинг платформа. Това действие често се настройва автоматично с цел улесняване и предпазване.
Колко често е препоръчително да се прави бекъп на един сайт? Специалистите съветват сайтовете да се архивират поне веднъж седмично, като за най-добър вариант се приема създаване на резервно копие на всеки 24 часа.
Мониторинг и оптимизация
Изключително важно за отличната работа на сайтовете е наблюдението. Тази стъпка помага при идентифициране на потенциални проблеми, подобряване на нивото на индексиране и усъвършенстване на цялостното представяне онлайн.
Текущото състояние на сайта може да бъде проследено посредством аналитични инструменти, най-предпочитания, от които е Google и Google Search Console. Обикновено мониторингът като част от поддръжката на сайта включва:
- Наблюдение на трафика;
- Анализ на потребителите и тяхното поведение;
- Проследяване на функционалността;
- Оптимизация на изображенията;
- Ускоряване на скоростта.
Колко често трябва да се прави поддръжка?
Честотата на поддръжка на един уеб сайт е силно специфично и зависи от неговите конкретни нужди и характеристики. Обикновено се препоръчва поне веднъж месечно, но ако е възможно е добре това да се извършва и по-често. Основните фактори, които влияят върху този процес са:
- Размерът и нивото на сложност на сайта;
- Типът;
- Трафикът;
- Сигурността;
- Честотата на актуализиране на компонентите.
Поддръжката на уеб сайт може да бъде предизвикателство, затова сме Ви подготвили няколко съвета, за по-ефективна работа:
- Изгответе план, който включва всички основни задачи и процеси.
- Използвайте надеждни инструменти.
- Не отлагайте работата във времето.
- Работете в партньорство с опитни професионалисти.
Истината е, че ако в зората на интернет, да създадеш един уеб сайт и да го оставиш в пространството не се отразяваше на работата му, то днес това не е възможно. Качествената и редовна поддръжка е от ключово значение за цялостното представяне на бизнеса в онлайн пространството – от потребителското преживяване и възприемането на компанията, до функционирането на сайта и постигането на заложените цели. Всички тези елементи имат пряко влияние върху успеха на бизнеса, не само в интернет.
Не забравяйте, редовната поддръжка е инвестиция в бъдещето на Вашия бизнес. С правилната професионална помощ Вашия уеб сайт ще остане ефективен, ще продължава да предоставя стойност на потребителите и постига успех след успех!