Интернет е неизменна част от ежедневието ни. Всекидневно милиони потребители по целия свят използват интернет търсачките, за да открият полезна информация, продукти или услуги, отговарящи на техните нужди и запитвания.
Търсачките са сложни алгоритми, които анализират милиони страници и събират огромно количество информация. Те имат за цел лесно и бързо да предоставят на потребителите най-подходящите резултати в отговор на техните търсения. Най-известната и използвана търсачка в световен мащаб е Google, следвана от Bing и Yahoo.
SEO оптимизацията има ключовата роля за успешното представяне на уеб сайтовете в интернет пространството. Необходимостта от правилна стратегия става все по-важна в днешния дигитален свят.
Доверете се на SS Studio – агенция за дигитален маркетинг, за изготвянето на персонализиран SEO план за Вас и Вашия бизнес.
Какво е SEO оптимизация?
SEO е абревиатура на „Search Engine Optimization“и може да се преведе като „оптимизация за търсачките“.
SEO е инструмент на дигиталния маркетинг, който служи за подобряване на видимостта и позиционирането на уеб сайта. Това се постига чрез класиране на една от водещите позиции в органичните резултати на SERP („Search Engine Result Page“) на интернет търсачките като Google. Основната цел на оптимизацията за търсачките е да се увеличи нивото на органичния трафик чрез подобряване на позицията на уеб страницата.
Оптимизацията използва редица техники и практики, които гарантират, че сайтът отговоря на изискванията на търсачките за индексиране, и включва полезно и релевантно съдържание. SEO помага да разберем какво търсят потребителите. Чрез оптимизацията по-лесно се открива и индексира сайта.
Процесът SEO оптимизация включва всички дейности, извършени по уеб сайта и неговите страници, включително техническа работа, създаването на съдържание, връзки с други уеб сайтове (линкбилдинг) и т.н. Основните използвани елементи са изследване на ключовите думи, структуриране на съдържанието, увеличаване на скоростта и оформянето на страниците за работа с мобилни устройства.
SEO оптимизация е непрекъснат и дългосрочен процес, който изисква постоянен мониторинг, анализ и редакция, тъй като търсачките постоянно се актуализират, развиват и променят.
Видове SEO
SEO може да бъде разделено на различни видове, в зависимост от това каква дейност се извършва по уеб сайта. Могат да бъдат разграничени няколко типа – вътрешно, външно, техническо, локално и мобилно SEO.
Вътрешно SEO или още On-Page SEO обединява всички процеси и действия, извършени и свързани със самия уеб сайт. То спомага на търсачките да разберат за какво се отнася уеб страницата. Целта на този вид оптимизация е използването на определени ключови думи и изрази с цел подобряване на видимостта, увеличаване на трафика и усъвършенстване на потребителското преживяване.
On-Page SEO включва заглавия и мета данни, структура и план на сайта, съдържание на страниците, URL адреси, изображения, вътрешни линкове и т.н.
Външно или Off-Page SEO се отнася до всички дейности, извършени извън уеб сайта. Външното SEO най-често се изразява в „Линк Билдинг“ – създаване на обратни връзки, посредством получаване на линкове от други сайтове, наречени „backlinks“. Тази дейност има огромно значение за авторитета на уеб сайта и спомага за индексирането му на по-високо ниво и получаването на повече трафик.
Линк Билдинга се изразява с откриване на релевантни сайтове (блог, новинарски, форуми, специализирани каталози и т.н.) и публикуване на съдържание с линкове в тях.
Техническо SEO включва основната техническа работа по уеб сайта, с цел да се елиминират всички грешки. Този вид оптимизация се отнася до безпроблемната работа с всякакви мобилни устройства, скоростта на зареждане, сертификатът за сигурност, заменянето на счупени линкове, изтриването на несъществуващи страници, пренасочвания, сайтмап (sitemap) и т.н.
Локално SEO се фокусира върху оптимизацията на уеб сайта за индексиране в търсещите машини при местно търсене. Това спомага не само за увеличаване на локалния трафик, а и за откриване на потенциални местни клиенти, нарастването на извършените конверсии и приходите за бизнеса.
Защо Локалното SEO е толкова важно? Проучванията сочат, че около половината от потребителските търсения в Google (46%) са на локално ниво. Това означава, че по-голяма част от клиентите имат нужда от продукти и услуги, които са близо до тях.
SEO оптимизацията на снимки и видеа е специализиран вид, който има за цел да подобри видимостта и ранкирането на изображенията и видео клиповете на по-високи позиции в SERP на търсещите машини. За тази цел се създават индивидуални заглавия, алтернативни тагове и текстове, които носят информация на ботовете за съдържанието на илюстрациите.
SEO оптимизацията за мобилни устройства служи за правилното показване и използване на уеб сайта на всякакви смартфони и таблети. Чрез набор от различни инструменти, този вид оптимизация се грижи за отзивчивия дизайн на страниците, линковете и връзките и за цялостното потребителско преживяване.
Мобилната SEO оптимизация е от огромно значение за успеха на всеки един уеб сайт и онлайн магазин. Това се дължи на факта, че 60% от всички търсения в интернет пространството се извършват през мобилно устройство.
Всички видове SEO оптимизация се комбинират помежду си, за постигане на повече, по-бързи и устойчиви резултати – подобряване на позицията в Google, повишаване на видимостта и трафика.
Защо SEO оптимизацията е важна?
SEO оптимизацията е изключително важна за цялостния успех и развитие, както на уеб сайта, така и на бизнеса. Тя носи множество ползи, които спомагат за подобряване на дигиталното присъствие на бранда в дългосрочен план.
Ефективното SEO представяне подобрява видимостта. С правилната стратегия един уеб сайт може да достигне не само до първа страница в Google, а и до първите места в SERP на търсачката.
По-доброто класиране в органичните резултати има огромно значение не само за видимостта на сайта, но и за получения трафик.
Уеб трафикът и посещенията на сайта се увеличават, когато се повиши видимостта му. Важно проучване от 2023г. показва, че:
- Сайтът класиран на първа позиция в Google получава 34.2% от целия органичен трафик, т.е. повече от 1/3 от потребителите се спират само на първия резултат.
- По-малко от 1% от потребителите (едва 0.63%) преминават към втората страница с резултати в търсачката.
SEO оптимизация спомага за изграждане на авторитет. Авторитетът на страницата (Page Authority) става все по-важен фактор за индексиране. С по-високото класиране в органичните резултатите, уеб сайтът става по-надежден, качествен и релевантен, тъй като се приема, че неговото съдържание е добро и произлиза от специалисти в сферата.
Друг важен фактор е, че SEO спомага за създаване на по-добро потребителско преживяване. Лесната ориентация и използване на сайта, както и връзките между отделните страници, имат огромно значение за неговия успех и развитие.
SEO оптимизацията на сайт е изключително важна, независимо от неговия вид и предназначение. Това е продължителен процес, който дава дългосрочни резултати и гарантира отлична възвръщаемост на инвестицията.
Как се прави SEO на сайт?
Първата стъпка от при всяка оптимизация е SEO одит – първоначален анализ на уеб сайта, който носи информация за различни технически грешки, включително счупени линкове, бавна скорост, липса на алтернативен текст на снимки, големина на заглавията и т.н. С този похват се анализират ключовите думи и съдържанието – дали те са подходящи и дали влияят негативно, или положително върху индексирането на сайта.
След SEO одита и анализа на съществуващото съдържание идва изготвянето на персонализирана стратегия. Тя включва задълбочено изследване на бизнеса, целите, продуктите и услугите му, с цел отриване на най-подходящите ключови думи и фрази и изготвяне на план за действие.
Следващата стъпка от SEO оптимизацията на сайт е актуализирането на съдържанието. Това спомага за релевантността и авторитета. По време на тази фаза се обръща специално внимание на счупени линкове и такива, които водят до несъществуващи страници. Изключително важно е да се поднови остарялата информация в сайта, особено публикувани проучвания и изображения, които вече не са релевантни. Препоръчително е по време на актулизирането да се обърне внимание на оставените от потребители коментари (ако тази функционалност е активна).
При SEO оптимизацията задължително се създава и публикува ново съдържание. То трябва да бъде качествено, авторско и оригинално. Трябва да дава стойност и важна информация на потребителите, както и да бъде релевантно с дейността и мисията на бизнеса.
Препоръчително е съдържанието, публикувано с цел SEO, да бъде подбрано и създадено според търсенията на потребителите в мрежата. Така сайтът има по-голям шанс да се индексира по точно определено запитване и да донесе качествен трафик и потенциални клиенти.
Една от най-важните стъпки при SEO оптимизацията са мета данните – информация, която се добавя с цел предоставяне на допълнителни сведения за уеб страницата на търсещите машини. Мета данните включват мета заглавие, описание и ключови думи/изрази. Те не се визуализират в самата страница, но са видими в SERP.
- Мета заглавията дават основна и важна информация на потребителя и търсачката за основното съдържание на страницата.
- Мета описанията предоставят резюме на съдържанието на съответната уеб страница. То трябва да бъде кратко, убедително и да привлича вниманието на потребителите (да ги подтиква да извършва желано действие).
- Макар и вече не чак толкова важни, мета ключовите думи дават допълнителен контекст на търсачките за публикуваното съдържание.
Друга основна стъпка от SEO оптимизацията е създаването на кратки URL, включващи подходящи ключови думи и отразяващи същността на съдържанието. Изключително важно е в текстовете да се вкарват линкове, които да образуват мрежа от връзки между отделните страници в уеб сайта. Към всяко изображение задължително трябва да се добавят алтернативни текстове и тагове, които да описват илюстрацията.
След преминаване през всички стъпки е препоръчително да се направи последен оглед върху SEO оптимизацията на сайта с цел отстраняване на допуснати грешки и неточности. SEO е дълъг и продължителен процес, който трябва да бъде обновяван постоянно, за да се гарантира актуалността, авторитета и успеха на всеки уеб сайт.
SEO стратегия за уеб сайт
За изпълнение на SEO оптимизацията на сайт е нужна добре изградена и завършена SEO стратегия. Това е план с всички необходими действия, чрез които ще се подобри ранга на уеб сайта в органичните резултати на търсачките.
Съществуват различни видове SEO стратегии – като Black Hat SEO и White Hat SEO.
Black Hat SEO обединява в себе си всички измамни, неетични и нелегитимни практики, използвани от маркетингови специалисти с цел да подобрят класирането на уеб сайта в търсачките. Такива действия обикновено нарушават правилата и ограниченията на търсещите машини като Google. Следователно, макар и да подействат за кратко, след определен период от време сайтът може да бъде наказан и дори премахнат от SERP.
В Black Hat SEO попадат действия като получаване на много линкове от нерелеванти сайтове, повтаряне на ключови думи, копиране на чуждо съдържание и други.
White Hat SEO се отнася до всички етични, легитимни и качествени практики за оптимизация на уеб сайтове. Те обединяват правилни действия и следват правилата и насоките за индексиране, отредени от търсачките. Този вид SEO стратегия се фокусира върху създаването на релевантно, актуално и авторско съдържание. В White Hat SEO попадат добрата четимост и структура на сайта. Използват се изображения с добре написан алтернативен текст, уникални заглавия и отличен правопис и граматика.
Практиките на White Hat SEO съответства на стандартите зададени от търсещите машини. Резултатите от него водят до по-добри и по трайни резултати, т.е. по-добро цялостно класиране на уеб сайта в Google.
Ефективната SEO стратегия е ключов елемент от дигиталния маркетинг и изграждането на дигитално присъствие. SS Studio вярва, че White Hat SEO е единственият подход, който трябва да бъде използван при оптимизацията на уеб сайта, за постигане на истински и устойчиви резултати.
Анализ на резултати от SEO оптимизация
SEO оптимизацията на сайт е дългосрочен процес, който изисква сериозни усилия и постоянен мониторинг. Анализът на резултатите е от съществено значение за измерване на ефективността и успеха на SEO стратегията.
Първата стъпка към получаването на информация за отзвука от оптимизацията, уеб сайтът трябва да бъде регистриран в специализирани инструменти за анализ като Google Analytics. Те носят важна информация за получения органичен трафик, поведението на потребителите и техните действия.
Инструментите за аналитика дават важна информация за съдържанието на уеб страниците, неговата актуалност и ефективност. Този тип информация се получава от показатели като bounce rate (потребителите напуснали страницата), time on page (престой на страницата), click-through rate (кликвания).
От огромно значение е редовният мониторинг на класираните уеб страници в SERP. Това е пряк показател за успеха на SEO оптимизацията. Наблюдението на ранга в органичните резултати е лесно осъществимо посредством различни SEO платформи, чрез които могат да се проследят позициите на ключовите думи, както и броя и качеството на наличните обратни връзки.
SEO оптимизацията е комплексен процес, с който се подобрява видимостта и класирането на уеб сайта в органичните резултати на търсещите машини. С помощта на различни техники като изследване на ключовите думи, създаване на съдържание, линк билндинг и други, SEO увеличава органичния трафик на сайта и подобрява потребителското преживяване.
За дълготрайния успех на оптимизацията, е изключително важно да се използват етични и легални практики и да се предоставя стойност и качество на потребителите. SEO оптимизацията на сайт е един непрекъснат процес, който изисква множество познания, задълбочен анализ и мониторинг.
SS Studio може да се погрижи за Вашето цялостно присъствие в интернет пространството – от изработка на уеб сайт до изготвянето на персонализирана White Hat SEO стратегия за Вашия уеб сайт.
Ако SEO оптимизацията е предизвикала интерес у Вас, може да научите повече в нашата статия 10 ползи от SEO оптимизация на онлайн магазин.