Конкуренцията в интернет е ожесточена – потребителите ежеминутно са заливани със стотици реклами, а за бизнесите става все по-трудно да изплуват и да се задържат на дигиталния хоризонт.
Ключов инструмент, който може да помогне на всяка малка компания да извърви дългия път на успеха, е SEO (Search Engine Optimization) или оптимизация за търсачки. Основната цел на оптимизацията е да позиционира сайта на по-високи позиции в органичните резултати на SERP, например първите три места или дори първата страница.
- Какво е SERP? Терминът е съкращение на Search Engine Results Page. Това е резултатът, който се показва в търсачката след като потребителите търсят нещо.
Оптимизацията носи много ползи за онлайн представянето на бизнесите, включително:
- Повишаване на видимостта и трафика към фирмените сайтове. Колкото по-високо се индексира една страница, толкова повече трафик получава, напр. първият органичен резултат в Google се радва на цели 27% от кликовете.
- Откриване на заинтересовани потребители в по-ранен стадии от техния процес на търсене.
- Постигане на значителни резултати за по-малки разходи.
Правилно изградената SEO стратегия води компанията една стъпка по-близо до големия успех. В следващите редове ще Ви дадем няколко лесни съвета за оптимизация, които ще Ви помогнат в усъвършенстването Вашето позициониране на дигиталния хоризонт.
SEO съвет 1: Регистрирайте обект в Google Business
Регистрирайки се в Google , всяка компания получава възможност сама да управлява присъствието си в най-популярната търсачка – Google и Google Maps. Платформите са особено важни за SEO оптимизацията на бизнеси, които се развиват на локално ниво и разчитат на местни клиенти, защото:
- Предоставят на точна и актуална информация за фирмата;
- Повишават видимостта в търсачката и локалните резултати;
- Подобряват репутацията на компанията (благодарение на отзивите на клиентите);
- Повишават ангажираността и доверието на потребителите.
Създаването на профил в платформата е лесно и достъпно за всеки собственик на малък бизнес. Основните стъпки са:
Регистрация → Вписване на основната информация → Добавяне на снимки → Проверка → Финализиране, актуализиране и поддържане на активност.
SEO съвет 2: Google Analytics & Google Search Console
Ключова част от всяка SEO оптимизация е анализът. Използването на платформи като Google Analytics и Google Search Console позволява на малкия бизнеса да получи ценна информация за представянето си онлайн. Тези инструменти са важни за:
- Проследяване на новите тенденции;
- Наблюдение на прогреса
- Анализ на трафика към сайта и потребителите
- Откриване на слаби места в представянето и отстраняване на съществуващи грешки.
Настройването на тези два инструмента е по-дълъг процес и изисква специфични познания в областта. Първата стъпка е регистрация и създаването на акаунти. Следва инсталиране на код в уеб сайта и потвърждение за собственост, според указанията на платформите. Важна стъпка е дефиниране на целите, както и провеждането на редовен анализ на получените данни.
SEO съвет 3: Проучване на ключови думи
Ключовите думи са основен елемент на SEO, тъй като помагат за определянето на важните фрази, които трябва да присъстват в сайта.
Но нека да започнем с това какво е ключова дума? Това са тези думи и изрази, които интернет потребителите въвеждат в търсачките, когато търсят информация, продукт или услуга.
Семантичният анализ е важна стъпка, тъй като дава възможност за по-прецизно разбиране на аудиторията, таргетиране и адаптиране на съдържанието според популярните търсения и запитвания. Проучването може да се извърши посредством различни инструменти, например:
- Google Keyword Planner
- Google Search
- Ahrefs, Serpstat и други аналитични SEO инструменти
SEO съвет 4: Анализ на конкурентите
Важна стъпка от създаването на успешна стратегия и постигане на добри резултати, е анализът на конкурентите и техните действия в онлайн пространството. Този съвет може да улесни определянето на слабите и силните страни на представянето на бизнеса в интернет, предоставяйки информация за:
- Стратегии и тактики, които работят успешно за конкурентите;
- Идентифициране на техните слаби страни и пропуски;
- Откриване на тематични уеб сайтове, които конкурентните компании използват за събиране на линкове (backlinks) или споделяне на информация.
Конкурентният анализ може да се извърши по различни начини, например чрез директно търсене в Google, анализ на важни ключови думи, използвайки различни SEO инструменти (Ahrefs, Serpstat) и т.н.
SEO съвет 5: Одит на сайт и премахване на грешки
Техническите проблеми могат да навредят значително на представянето на бизнеса онлайн, затова извършването на SEO одит на фирмения уеб сайт е жизненоважно. Техническият оглед включва:
- Преглед на ключови параметри като скорост на зареждане, съвместимост с различни мобилни устройства, структура и др.
- Анализ на качеството и релевантността на публикуваното съдържание.
- Оптимизация на вътрешните връзки и линкове.
Премахването на SEO грешки влияе положително върху видимостта, трафика и класирането в SERP, което се отразява и върху цялостния онлайн успех на бизнеса.
SEO съвет 6: Оптимизация на страници
Ефективността на оптимизацията може да се подобри чрез създаването на качествено съдържание. Няколко съвета, които всеки малък бизнес може да следва, за да оптимизира ключовите страници на своя уеб сайт са:
- Използване на уникални заглавия, съдържащи важните ключови думи;
- Създаването на ангажиращи описания и кратки URL адреси;
- Изграждане на структурирано съдържание.
Редовното актуализиране подобрява представянето на компанията в интернет, класирането по определени ключови думи, преживяването на потребителите в сайта и цялостното им впечатление за бизнеса.
SEO съвет 7: Оптимизация на картинки
Публикуването на подходящи картинки е ключово за SEO представянето. Добре оптимизираните изображения зареждат по-бързо, подобряват видимостта в търсачките, повишават органичния трафик и ранкирането.
Как се оптимизират картинки?
- Използват се изображения с високо качество в подходящ формат (JPEG, PNG, WebP);
- Компресира се размерът;
- Въвежда се Алтернативен (Alt) текст, заглавие и описания;
- Изображението се адаптира към сайта и необходимия формат
SEO съвет 8: Създаване на мрежа от вътрешни линкове
Добра SEO практика е създаването на мрежа от линкове, която подобрява структурата, ефективността на уеб сайта и може да повлияе положително на класирането в SERP.
Какво са вътрешни линкове? Това са хипервръзки, които служат за свързване на различни уеб страници. Тези връзки са важни защото:
- Играят ролята на навигация и улесняват потребителите;
- Помагат на търсачките да разбират важността и значението на всяка страница;
- Влияят цялостно на индексирането.
Няколко SEO съвета за създаването на ефективна мрежа от вътрешни линкове са:
- Изграждане на логична структура;
- Създаване на смислено и тематично съдържание, в което са интегрирани определени ключови думи и фрази.
- Редовно актуализиране на съществуващите връзки.
Бонус: Ключът към успешната SEO оптимизация – Търпение!
Въпреки че е възможно да забележите добри резултати още в началото, SEO оптимизацията е процес, който изисква време и търпение. А за постигането на дълготрайни и устойчиви успехи са необходими дълбока ангажираност и постоянство от страна на бизнес собствениците.
Оптимизацията може да бъде сложна и да изисква определени познания за интернет и работата на търсачките. В такива случай, на помощ идват Агенциите за дигитален маркетинг, които предоставят професионална помощ и експертни SEO услуги. Специалистите разбират динамиката на областта и могат да изготвят индивидуални стратегии, насочени към специфичните нужди на всяка компания.