Дигиталното пространство предлага редица възможности за промотиране на бизнеса, които позволяват бързо и ефективно популяризиране и достигане до целевата аудитория.
Онлайн рекламата е основен елемент от всяка работеща маркетингова стратегия, но изборът на подходяща платформа е от съществено значение за максималния успех и постигането на ефективни резултати.
Двете най-известни платформи за платена реклама в интернет са Facebook и Google, всяка от които предлага уникални предимства за промотирането, растежа и развитието на бизнеса.
Google реклама
Създадена през 2000г. от Google, Google Ads е най-популярната платформа за платена реклама днес, като над 80% от компаниите в световен мащаб използват именно Google реклами за промотиране.
Услугата работи на базата Pay–Per–Click, т.е. плащане на всеки клик и дава възможност на бизнесите да се появят на ключови позиции в SERP (страниците с резултати) на Google.
Платформата позволява на рекламодателите да насочат комуникацията си към потребители на базата на различни критерии, включително демографски данни, локация, интереси, ключови думи и т.н. Чрез Google Ads всеки бизнес има възможност да използва различни видове реклами:
- Текстови реклами;
- Реклами с визуални изображения;
- Адаптивни реклами;
- Реклами за популяризиране на приложения;
- Видео реклами;
- Продуктови реклами;
- Реклами за обаждане.
Предимства
Google рекламата притежава множество предимства, които я правят изключително привлекателен избор за малки, средни и големи компании. Основните плюсове включват:
- Прецизно таргетиране на аудиторията.
- Привличане на заинтересовани потребителите в точния момент на търсене.
- Аналитични данни и информация за ефективността на рекламата.
- Широка мрежа от сайтове и разнообразни възможности за реклама.
- Генериране на трафик към бизнес уеб сайта.
- Максимален контрол и оптимизиране на бюджета.
Недостатъци
Въпреки предимствата, платената Google реклама притежава някои недостатъци:
- Ограничено пространство за текстови заглавия.
- Висока конкуренция в определени индустрии.
- По-високата цена на клик за определени ключови думи.
- Големи разходи при неправилно създаване и управление на рекламната кампания.
- Платформата е сложна, изисква определени технически знания, опит и време, което я прави неподходяща за начинаещи.
Facebook реклама
Социалната мрежа Facebook създава своя специализирана платформа за онлайн реклама, която позволява на бизнесите да се промотират не само във Facebook, но и в Instagram и Messenger.
Рекламата във Facebook се разделя на различни формати, включително изображение, видео, карусел и сладйшоу, които обикновено се позиционират в страницата с новините, между чатовете в Messenger, в полето с истории или видеа. Платформата позволява насочване на рекламните материали към аудитории, въз основа различи демографски фактори, поведение и интереси.
Предимства
Ключовите предимства, които правят Facebook рекламата толкова атрактивна сред бизнесите включват:
- Възможност за прецизно таргетиране – по градове, региони, възраст, интересни, доходи и т.н.
- Разнообразие от рекламни формати.
- Високо ниво на ангажираност сред потребителите.
- Интеграция със социалната мрежа Instagram и платформата Messenger.
- Значителен трафик към уеб сайт.
- По-лесно създаване и управление спрямо рекламите Google.
- Контрол над използвания бюджет.
Недостатъци
Отрицателните качества на рекламите във Facebook са:
- Налагане на строги правила и ограничения при рекламиране.
- Чести промени в алгоритмите на Facebook .
- Таргетиране на крайни клиенти (B2C), а не бизнеси (B2B).
- Високото ниво на конкуренция.
- Зависят изключително много на визуалното съдържание за привличане на вниманието на потребителите.
- Изискват знания и повече време за управление и оптимизация.
Прилики и разлики между Facebook и Google реклами
Често в света на дигиталния маркетинг възниква въпросът коя платформа е по-подходящия избор за платена реклама? Истината е, че както Facebook, така и Google предлагат богат набор от възможности за промотиране и притежават огромни прилики помежду си.
- Двете платформи са водещи в своята специфична сфера, Google е най-известната търсачка в света, а Facebook – най-голямата социална мрежа.
- Разполагат с възможност за прецизно таргетиране на целевата аудитория в огромни детайли, напр. въз основа на интересни, поведение, демографска информация и други критерии.
- Предлагат разнообразни рекламни формати – текстови, визуални изображения и дори промоционални видеа.
- Предоставят детайлни инструменти за анализ на получените резултати, включително бр. импресии, кликове, конверсии, прекарано време и т.н.
Между Facebook и Google рекламите има значителни разлики, които могат да бъдат ключови при планирането на рекламни стратегии.
Макар и двете платформи да са водещи в онлайн пространството, Google се определя като най-посещавания уеб сайт в интернет и се радва на над 8.5 милиарда търсения всеки ден.
Основната разлика се открива в поведението и намерението на потребителите. Рекламите в Google достигат до хора, които активно търсят информация, продукт или услуга, т.е. тези реклами са насочени към потенциални клиенти, които вече имат ясно изразено намерениe за покупка или интерес.
Facebook рекламите, от друга страна, имат за цел да създадат интерес и да повишат осведомеността за бизнеса, тъй като потребителите ги виждат докато разглеждат съдържание, без да имат ясно изразено намерени за покупка.
Друга ключова разлика между двете платформи се открива в таргетирането.
Google насочва рекламите спрямо ключови думи, които представляват запитванията на потребителите в търсачката, докато Facebook използват наличните потребителски данни (интересни, работа, доход, демографска информация и т.н.), с които описват и тергетират „идеалния клиент“ на всеки бизнес.
Facebook и Google рекламите се разграничават според рекламните формати. Facebook предлага по-голяма гъвкавост и интерактивност, тъй като позволява използване на изображения, видео и слайдшоу реклами. В Google са основно текстови реклами с ограничено поле за заглавия и дисплей реклами с картинки за позициониране в други партньорски сайтове.
Важна разлика между платформите на онлайн реклами се отнася до ключовите метрики. Метриките в Google се съсредоточават основно върху получените конверсии и трафик към сайта, докато Facebook предлага по-голямо разнообразие при измерването, тъй като предоставя различни опции за реклами, напр. с цел ангажиране на аудиторията, генериране на трафик, получаване на съобщения и т.н.
Съществено различие може да се открие и в цената, тъй като рекламата във Facebook може да бъде значително по-евтина от тази в Google.
Кога да ги използваме?
Обикновено рекламата в Google се използва с цел продажба, тъй като е насочена към потребители с интерес към определени продукти или услуги. Например, ако Вашият бизнес е магазин за спортно облекло и един потребител търси „най-добрите маратонки за бягане“ в Google, то той ще попадне на Вашата реклама в търсачката.
Google рекламите са идеални за промотиране на компанията на локално ниво и за постигане на бързи резултати, напр. привличане на голямо количество трафик към Вашия онлайн магазин за спортни стоки.
Facebook рекламите се използват за повишаване на ангажираността и осведомеността за компанията. Социалната мрежа Ви позволява да се докоснете до потребители на база на техните интереси и поведение. Например, ако притежавате собствена марка за дрехи, може да използвате Facebook, за да разкажете историята на бранда и да споделяте интересни изображения и видеа, с които да ангажирате и взаимодействате с потенциалните си клиенти.
Несъмнено, най-добри резултати от интернет рекламата се постига чрез комбинация от Facebook и Google, тъй като този начин на промотиране води до:
- Достигане до по-голяма аудитория от потребители;
- Увеличаване на видимостта на бизнеса;
- Създаване на по-силно и устойчиво присъствие в интернет;
- Поддържане на добра връзка с клиентите;
- Генериране на повече трафик и продажби.
Какво да изберем за нашия бизнес?
Изборът между Facebook и Google рекламата зависи единствено от бизнеса Ви, характеристиките на аудиторията, спецификите на индустрията и Вашите бизнес цели. За да определите кой вид интернет реклама е най-подходящ за Вашата компания, трябва да:
- Дефинирате маркетинг и бизнес целите.
- Вземете предвид интересите и поведението на потенциалната аудитория.
- Разпределите оптимално бюджета си.
- Отделите средства и време, за да направите тестова кампания.
Ние, като специалисти може да Ви препоръчаме комбиниран подход, който обединява предимствата на рекламата във Facebook и Google. Това често е най-ефективният избор за малки и големи бизнеси. Независимо от Вашия избор, е важно да имате ясна визия, стратегия и подход.